Miksi syödä Omega-3 ravintolisiä? Sydänystävä Omega-3 ja tutkimus
Ravintolisiä ym. markkinoidaan jatkuvasti viittaamalla tieteelliseen tutkimukseen. Vaikka yksittäiset tutkimukset voivat olla lupaavia ja suuntaa-antavia, voidaan perustellumpia terveysoletuksia tehdä vasta kun tutkimusta ja tutkimushistoriaa on kertynyt muutamaa hajanaista tutkimusta enemmän. Omega-3 rasvahapot ovat yksi eniten tutkituista ravintoaineista. Niiden terveyshyötyjä on selvitetty yli 10 000 tutkimuksessa ja terveysvaikutuksia on havaittu lukuisilla eri osa-alueilla. Uutta tutkimustietoa kertyy kaiken aikaa. Seuraavassa on lyhyesti esitelty joitakin keskeisiä terveysvaikutuksia, joita tieteellisissä tutkimuksissa on havaittu.
Omega-3 ja sydän- ja verisuonisairaudet
Omega-3-rasvahappojen vaikutus sydän- ja verisuoniterveyteen on ehkä vahvimmin osoitettu kalaöljyravintolisien suotuisa terveysvaikutus. (1) Sydänystävä Omega-3 on siis kirjaimellisesti sydämemme ystävä.
Omega-3, mieliala ja aivojen toiminta
Erityyppisiä depressioita sairastavilla on havaittu merkittävästi muita ihmisiä matalammat veren Omega-3-rasvahappotasot. Näin ollen on ollut ymmärrettävää, että lukuisissa tutkimuksissa Omega-3 rasvahappojen on havaittu lievittävän merkittävästi masennusta. (2) Hyötyvaikutuksia on havaittu myös moniin muihin aivojen toimintaan liittyviin seikkoihin. Omega-3:a suositellaan myös onnettomuuksia usein seuraavan jälkitraumaattisen stressihäiriön ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. (3) Amerikan Psykiatriliitto suositteleekin Omega-3-ravintolisien käyttöä.
Omega-3 ja urheilu
Kilpaurheilijoiden ja aktiivisten kuntourheilijoiden elimistö joutuu kovan rasituksen kohteeksi. Oikeanlainen ravinto ja palauttava lepo ovat olennainen osa halutun harjoitusvasteen eli kehityksen aikaansaamista. Niin kestävyys-, voima- kuin taitolajien harrastajat saavat tutkitusti hyötyä Omega-3- rasvahapoista. Omega-3 rasvahapoilla on nimittäin havaittu proteiinisynteesiä eli lihaskasvua lisäävää vaikutus. (4) Lisäksi karatekoilla tehdyssä tutkimuksessa Omega-3:n saannin havaittiin olevan yhteydessä reaktionopeuden kehittymiseen. Myös lihaksen väsymyskynnyksen havaittiin paranevan Omega-3:n nauttimisen myötä ja lihasten palautuvan nopeammin. (5)
Omega-3 ja allergiat
Useiden allergioiden oireet ovat varsin kiusallisia ja elämää haittaavia. Omega-3:n nauttimista voidaan suositella monille allergikoille. (6) Esimerkiksi EPAn havaittiin vähentävän allergisia oireita 568 koehenkilöä käsittäneessä tutkimuksessa. (7) Alle 1-vuotiaiden äitien Omega-3:n saannin havaittiin olevan yhteydessä perheelle tyypillisten allergiaoireiden lievittymiseen lapsilla. (8) Äidin raskauden aikana nauttiman Omega-3 on myös tutkimuksessa näyttänyt vähentävät sikiön allergisuutta. (9) Myös astman ennaltaehkäisyyn Omega-3:n avulla on tutkimuksessa saatu lupaavia tuloksia. (10)
Omega-3 ja diabetes
Niin sanottu kakkostyypin diabetes on länsimaalaisten "hovisairaus", josta arvioidaan kärsivän lähitulevaisuudessa varsin suuren osan suomalaisistakin. Omega-3 -rasvahappojen suotuisasta vaikutuksesta kakkostyypin diabeteksen hoidossa on saatu tutkimuksessa lupaavia tuloksia. (11) Omega-3-rasvahappojen pitoisuus veressä oli kääntäen verrannollinen insuliiniresistenssiin. Omega-3 rasvahappojen nauttiminen ravintolisinä laski myös kakkostyypin diabetespotilaiden homokysteiinitasoja. (12)
Omega-3 ja rintasyöpä
Omega-3 vaikutuksesta rintasyövän ehkäisyssä on saatu useita myönteisiä tutkimustuloksia. (13) Maantieteellisessä vertailussa on havaittu, että esimerkiksi Yhdysvalloissa naisilla on 4-7 kertainen rintasyöpäriski ruokavalioltaan kalapitoisempiin Kiinaan ja Japaniin verrattuna. (14) Lisäksi Japanissa on havaittu naisten rintasyöpäriskin kasvu samanaikaisesti kalansyönnin vähenemisen kanssa. (15) Lisäksi mm. eläinkokeissa DHAn ja EPAn on havaittu rajoittavan rintasyöpäkasvaimen kasvua. (16) Tuoreessa tutkimuksessa seurattiin 35 016 naisen ravintolisien käyttöä. Säännöllisesti kalaöljyravintolisiä käyttävillä havaittiin peräti 32% pienempi rintasyöpäriski. Omega-3 rasvahappojen vaikutusta muidenkin syöpien ehkäisyssä on tutkittu paljon lupaavin tuloksin. (17)
LÄHTEET:
1. Ks. Esim. Penny M. Kris-Etherton, William S. Harris, Lawrence J. Appel and for the Nutrition Committee "Fish Consumption, Fish Oil, Omega-3 Fatty Acids, and Cardiovascular Disease" Circulation: Journal for American Heart Association 2002:106; 2747-2757.
2. Rondanelli et. al. "Long chain omega 3 polyunsaturated fatty acids supplementation in the treatment of elderly depression: effects on depressive symptoms, on phospholipids fatty acids profile and on health-related quality of life" J Nutr Health Aging. 2011;15(1): 37-44. Lespérance F, Frasure-Smith N, St-André E, et al. The efficacy of omega-3 supplementation for major depression: a randomized controlled trial. J Clin Psychiatry. 2010 Jun 15. Appleton KM, Rogers PJ, Ness AR. Updated systematic review and meta-analysis of the effects of n-3 long-chain polyunsaturated fatty acids on depressed mood. Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):757-70.
3. Yutaka Matsuoka "Clearance of fear memory from the hippocampus through neurogenesis by omega-3 fatty acids: a novel preventive strategy for posttraumatic stress disorder?" Biopsychosoc Med. 2011; 5:3.
4. Ks. myös Murphy RA, Mourtzakis M, Chu QS, et al. Nutritional intervention with fish oil provides a benefit over standard of care for weight and skeletal muscle mass in patients with nonsmall cell lung cancer receiving chemotherapy. Cancer. 2011 Feb 28. doi: 1
5. Peoples GE, McLennan PL. Dietary fish oil reduces skeletal muscle oxygen consumption, provides fatigue resistance and improves contractile recovery in the rat in vivo hindlimb. Br J Nutr. 2010 Aug 9:1-9.
6. Warstedt K, Furuhjelm C, Duchén K, et al. The effects of omega-3 fatty acid supplementation in pregnancy on maternal eicosanoid, cytokine, and chemokine secretion. Pediatr Res. 2009;66(2):212-7.
7. Hoff S, Seiler H, et al. Allergic sensitisation and allergic rhinitis are associated with n-3 polyunsaturated fatty acids in the diet and in red blood cell membranes. Eur J Clin Nut 2005: advance online publication
8. Furuhjelm C, Warstedt K, Larsson J, et al. Fish oil supplementation in pregnancy and lactation may decrease the risk of infant allergy. Acta Paediatr. 2009.
9. Krauss-Etschmann S, Hartl D, Rzehak P, et al. Decreased cord blood IL-4, IL-13, and CCR4 and increased TGF-beta levels after fish oil supplementation of pregnant women. Allergy Clin Immunol. 2008;121(2):464-470.e6.
10. Peat J, Mihrshahi S, et al. Three-year outcomes of dietary fatty acid modification and house dust mite reduction in the Childhood Asthma Prevention Study. J Allergy Clin Immunol 2004;114(4):807-13. Dry J, Vincent D. Effect of a fish oil diet on asthma: results of a 1-year double-blind study. Int Arch Allergy Appl Immunol. 1991;95(2-3):156-7.
11. Zhu QQ, Lou DJ, Si XW, et al. Serum omega-3 polyunsaturated fatty acid and insulin resistance in type 2 diabetes mellitus and non-alcoholic fatty liver disease. Zhonghua Nei Ke Za Zhi. 2010 Apr;49(4):305-8.
12. Pooya S, Jalali MD, Jazayery AD, et al. The efficacy of omega-3 fatty acid supplementation on plasma homocysteine and malondialdehyde levels of type 2 diabetic patients. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2009;18.
13. Brasky T, Lampe J, Potter J, et al. Specialty Supplements and Breast Cancer Risk in the VITamins And Lifestyle (VITAL) Cohort. Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention 2010 Cancer Epidemiol Biomarkers Prev; 19(7); 1696–708. Yee LD, Lester JL, Cole RM, et al. Omega-3 fatty acid supplements in women at high risk of breast cancer have dose-dependent effects on breast adipose tissue fatty acid composition. Am J Clin Nutr. 2010 May;91(5):1185-94. Ghosh-Choudhury T, Mandal CC, Woodruff K, et al. Fish oil targets PTEN to regulate NFkappaB for downregulation of anti-apoptotic genes in breast tumor growth. Breast Cancer Res Treat. 2009 Nov;118(1):213-28.
14. Kelsey JL, Horn-Ross PL. Breast cancer: magnitude of the problem and descriptive epidemiology. Epidemiol Rev. 1993;15(1):7–16
15. Lands WE, Hamazaki T, Yamazaki K, Okuyama H, Sakai K, Goto Y, Hubbard VS. Changing dietary patterns. Am J Clin Nutr. 1990;51(6):991–993
16. Petrek JA, Hudgins LC, Levine B, Ho MN, Hirsch J. Breast cancer risk and fatty acids in the breast and abdominal adipose tissues. J Natl Cancer Inst 1994;86:53–6. London SJ, Sacks FM, Stampfer MJ, et al. Fatty acid composition of the subcutaneous adipose tissue and risk of proliferative benign breast disease and breast cancer. J Natl Cancer Inst 1993;85:785–93. Eid A, Berry EM. The relationship between dietary fat, adipose tissue composition, and neoplasms of the breast. Nutr Cancer 1988;11:173–7. Zhu ZR, Agren J, Maennistoe S, et al. Fatty acid composition of breast adipose tissue in breast cancer patients and in patients with benign breast disease. Nutr Cancer 1995;24:151–60.
17. Ks. esim. Weylandt KH, Krause LF, Gomolka B, et al. Suppressed liver tumorigenesis in fat-1 mice with elevated omega-3 fatty acids is associated with increased omega-3 derived lipid mediators and reduced TNF-{alpha}. Carcinogenesis. 2011 Mar 17.





